2110_600x400_fit

Полемика около жените в Османския харем

 Daily Mail, 14.03.2016

Съпругата на турският президент Реджеп Ердоган – Емине Ердоган, наскоро взе  участие в публична проява, чиято основна тема беше „Майките на османските султани с най-голяма следа в историята”. След края на проявата тя направи коментар върху темата за жените в Османския харем, които предизвикаха доста противоположни мнения в печата и социалните медии.

Барак Обама, Емине и Реджеб Ердоган, Мишел Обама

По време на събитието, състояло се в Анкара и посветено на османските султани, половинката на президента заяви дословно:

„Жените – представителки на Османската династия и харемът като институция винаги са провокирали коментари по темата. Учените-ориенталисти, със своите самонадеяни и спекулативни мнения и определения създадоха негативни възприятия на мястото на жените от Османската династия”.

Тя допълни : „В интерес на истината, когато разглеждахме техните писания, през повечето време попадахме на случаи на жени, пристрастени към материалните развлечения и притежаващи сила и амбиции.”

От друга стана, тя добави, че „харемът е по-скоро училище за членове на Османската династия – една учебна институция, в която подготвяли жените за живота, а също и за организиране на благотворителни дейности.”

С изказванията си по тази тема, Емине Ердоган породи големи негативни коментари в социалните медии. Известни опозиционни издания вдигнаха голям скандал по темана и не спестиха нито един коментар на г-жа и г-н Ердоган по темата.

А какво да кажем за известният историк – проф. Илбер Ортайлъ, човекът, на когото социалните медии и опозиционите издания винаги се възхищават? Той не говори ли за Османския харем по начин, много близък до този на Емине Ердоган ?

Всъщност, проф. Ортайлъ прави дори по-пламенни изказвания по темата. Ето какво казва той:

„ Жените в харема не са колектив за релаксиране, наслаждаване и прекарване на свободното време. Повечето от тях четат, пишат добре, за да превъзхождатостаналите в духовните занимания. През 50-те години на ХІХ в. жените от харема са били държавни служители на двореца Топкапъ“.

И още негови мнения:

„Във всички древни цивилизации има предприятие подобно на харема. Обратно на това, в което повечето хора вярват, харемът за източните мюсюлмани не е институция единствена по рода си, тя е универсална“.

„Абсурдно е харемът да се представя като гигантски архитектурен комплекс с дълги, изолирани коридори, безброй стаи и дворове с басейни, където голи наложници  плуват. Харемът е бил важен инструмент за новия административен манталитет, формиран през 16 век. Но в същото време е бил и трагично място.“

Примери за последното:

„Османският дворец е бил място, където нивото на грамотност било доста високо. Освен това, някои наложници имали правописни умения – толкова добри, колкото тези на синовете на султаните, на които служели. Нека не забравяме и онези като Хюрем султан, които били завършили езиково и литературно образование и можели да пишат поеми“.

„Жените от харема били майсторки на османската култура, език и музика. Тези, които по-късно били омъжени за външни лица, били известни сред обществото като „дами от Двореца” и разпространявали тази култура навсякъде.

„Харемът не е бил развлекателен център. Постоянно чуваме фантазиите на другите за харема. Те не са верни.”

Така стоят нещата – интересуваме се кой го е казал, вместо какво точно е казал. Поради тази причина, когато проф. Ортайлъ го казва, мнозина се възхищават, но когато първата дама на Република Турция го каже, започват протестите, каквато е аргументацията в про-правителствената преса. А важното е каква точно е била историческата истина, останала в документите, устните спомени и народната памет..

Източник: Студия Трансмедия

Превод: Марина Василева – студентка от ФНПП на СУ и участничка в Стажантската програма на СТ


Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Коментарите отразяват личното мнение на читателите и могат да не съвпадат с позицията на Редакцията.